Sunday, October 31, 2010

برده داری و حکم بریدن دست در سیره امام اول شیعیان

 
 

Sent to you by گریلا via Google Reader:

 
 

via Roshangar's blog on 10/25/10


نهج البلاغه / حکمت 263

در کتاب نهج البلاغه که منسوب به امام اول شیعیان است آمده که دو غلام را که مرتکب دزدی از بیت المال شده اند را پیش علی می آورند. برده اول جزو اموال بیت المال بوده (در جنگ اسیر شده و به عنوان برده به غنیمت گرفته شده بوده) و

برده دوم متعلق به یک عرب آزاد بوده.

 علی هم در پاسخ به این که کدام یک از این برده ها باید دستش بریده شود می گوید: برده اول چون متعلق به بیت المال است اگر دستش بریده شود به بیت المال ضرر می خورد و مال بیت المال ناقص می شود. اما برده دوم را دستور می دهد که دستش را قطع کنند.

 

تحلیل کوتاه :

 اولا که امام اول شیعیان (مولای متقیان !!) چقدر ریشه ای مسائل را حل می کرده  و فکر می کرده با قطع دست و ایجاد رعب و وحشت در جامعه می تواند دزدی را ریشه کن کند.

دوما این داستان مربوط به دوران خلافت علی است. یعنی زمانی که بیت المال را در دست داشته. در خود داستان آمده که برده اول جزو اموال بیت المال بوده ، یعنی در جنگ اسیر شده و به عنوان یک کالای به غنیمت گرفته شده محکوم به خدمت و بردگی است.

که این خود نشان میدهد که در ان زمان برده داری و غنیمت گرفتن افراد امری معمول بوده و امامان شیعه هم نه تنها با آن مبارزه نمی کرده اند بلکه آن را پذیرفته بودند و برایشان امری عادی بوده. چنانکه در بسیاری از روایات اسلامی به این مسئله که خود این افراد غلام و برده داشته اند نیز تاکیید شده است.

 

ماده 4 اعلامیه جهانی حقوق بشر :  احدی را نمی توان در بردگی نگه داشت و به غنیمت گرفت.  داد و ستد بردگان به هر شکلی که باشد ممنوع  است



Permalink | Leave a comment  »


 
 

Things you can do from here:

 
 

No comments:

Post a Comment